Pajic R&D prepareert motoren voor het rijden op een circuit. Tot de mogelijkheden behoren bij ons onder andere:
.
- Sportuitlaat*** (lees onderaan over geluid!)
- Polyester of carbon kuipset
- Vering aanpassingen
- Motorblok controle of tuning
- Stuurdemper
- Achterbok adapters
- Stuuruitslag begrenzer
- Rem/schakel set
- Stalen remleidingen
- ECU Flash of Powercommander
- Quickshifter
- Blipper/Downshifter
- Voorrem bescherming
- Voetbescherming ketting/tandwiel achter
- Crashprotectie
- Ketting en tandwielen
- Snelgas
- Circuitbanden
- Haakse ventielen
- Tankdop race
- Lithium accu
- Luchtfilter
- Clipons
- Vaste wielbussen
*** Open of stille uitlaat, een stille uitlaat betekent niet probleemvrij bij metingen!!!
Door extreme geluidseisen en veel variabele factoren is het lastig een uitlaat te maken die stil genoeg is.
Als we een uitlaat stiller maken betekent nog niet dat je dan 100% probleemvrij bent.
Die garantie geven wij dus ook NIET.
GELUID:
Als bedrijf zijn wij 25 jaar uitlaten aan het maken voor motorfietsen.
Naast het maken doen we ook geluidsmetingen.
Zelf rijden wij regelmatig op circuitdagen, dus zijn we bekend met het probleem: GELUID.
Veel van onze klanten zijn circuitrijders, die wij helpen met dit probleem.
Uit onze ervaringen is ons advies met deze richtlijnen als volgt:
Supersports hebben 1 demper nodig met voldoende absorptiemateriaal.
Lengte van 40cm gemeten op de body/huls van de demper, zonder voor- en eindkap/tuit.
Omtrek van de demper, ongeacht de vorm 38cm.
DB-killer binnenbuis buitendiameter 35mm en lengte 150mm.
Superbikes hebben dempende lengte nodig van 60cm, in praktijk komt dit neer op 2 dempers, parallel of serie.
Het beste werkt parallel (L+R) en het alternatief is 2 dempers in serie, 1 grote einddemper en een tussendemper/voordemper.
DB-killer binnenbuis buitendiameter 38mm en lengte 150mm. Bij dubbele uitgang 32mm.
Je hebt dus volume nodig voor absorptie materiaal, hoe meer absorptiemateriaal hoe meer geluidsdemping. De naam zegt het al, het materiaal absorbeert het geluid dan komt er minder naar buiten.
Deze dB-killer maten zijn in de meeste gevallen het beste geschikt. Als je hier van afwijkt, bijvoorbeeld dB-killer nauwer maken dus stiller, dan lever je vermogen in. “Ik moet een stillere dB-killer hebben” werkt dus meestal niet.
Het verschil per motor/rijder blijft bestaan, een motor met meer vermogen of rijder die snellere rondetijden rijdt produceren meer geluid. Zo zijn er nog veel meer factoren die geluidmetingen beïnvloeden, daarom zijn wij op deze richtlijnen gekomen om de kans zo groot mogelijk te houden dat je niet te veel geluid maakt.
Er zijn motoren waarbij deze richtlijnen niet voldoende zijn, deze hebben speciale aandacht nodig.
Als wij een uitlaat maken adviseren wij deze richtlijnen.
Als een klant het anders wil, dan maken wij het zoals gewenst.
Deze richtlijnen zijn geen garantie om binnen de geluidslimiet te blijven, omdat (zoals eerder genoemd) veel factoren invloed hebben op de dynamische meting op het circuit.



